Wanneer je bij de dokter hebt gehoord dat je ongeneeslijk ziek bent, wil je zo snel mogelijk meer weten over wat dat voor jou betekent. Longfibrose is ongeneeslijk. De Longfibrose Patiëntenvereniging biedt de helpende hand voor patiënten en hun naasten. De informatie die ze in huis hebben was te veel versnipperd geraakt. We beeldden ons in hoe je op weg naar huis meer wilt weten over de diagnose die je net te horen hebt gekregen. Die reis werd letterlijk ons uitgangspunt voor het redesign van de nieuwe website van de Longfibrose Patiëntenvereniging.
Definieer de rol
In tijden van onzekerheid zoek je houvast. Houvast kun je bieden door antwoorden te geven die behapbaar zijn. De stress en het verdriet verminderen je vermogen om informatie op te nemen en om de gevolgen goed te overzien. De oplossing daarvoor is helderheid en overzicht. Daarom gingen we bij het nieuwe ontwerp voor de website van de Longfibrose Patiëntenvereniging terug naar de basale vragen die je hebt wanneer je het nieuws van de arts hebt ontvangen. De mensen van de vereniging konden zelf daar zeer waardevolle input voor leveren, wat we konden versterken met de gebruiksgegevens van de bestaande website. Door die inzichten te combineren konden we eerst helder de rol van de vereniging en hun online communicatiemiddel benoemen. Vervolgstappen voor de website werden daardoor vele malen eenvoudiger. Helpen de keuzes die we maken bij de gidsende functie? Zo niet, hoe lossen we dat dan wel op? Zelfs een tussentijdse wisseling van de wacht binnen de vereniging verliep voor dit project vlekkeloos door de heldere focus aan het begin.
Het UX-design voor de nieuwe website konden we zo snel testen bij de doelgroep. Vanuit de leden waren er gedreven en vakkundige mensen die de voortgang konden toetsen. Gesprekken over de hoeveelheid informatie die we per onderdeel boden konden we inhoudelijk sterk voeren met de leidraad voor de site in de hand. Die handvatten werken verder door in de rest van de communicatie-aanpak van de Longfibrose Patiëntenvereniging. De site is het centrale platform, alle andere media leiden daar naartoe.
Ontwerp voor een moeilijke boodschap
Het visuele ontwerp voor de nieuwe website is als een warme jas voor een hard feit. Aan de ongeneeslijkheid van longfibrose is niets te doen, maar hoe we het brengen kunnen we wel zo inlevend mogelijk maken. Daarom kozen we bij het redesign voor rond en zacht als tegenhanger voor de harde boodschap van de ziekte.
Elke doelgroep krijgt zijn eigen kleur, zodat de gebruiker makkelijk door de site heen kan dwalen en snel weet op welk soort informatie zij kijkt. Door een verloop in de kleuren toe te passen krijgt de site een subtiele dynamiek mee. Deze leidt niet af en versterkt het gevoel van snel en eenvoudig gebruik van de site. Het oranje van de vereniging is in een koelere omgeving geplaatst, waardoor het geheel zachter in uitstraling wordt.
Fotografie heeft in het ontwerp geen hoofdrol gekregen, en toch is de site beeldend genoeg. De patiëntenvereniging gebruikt voor haar artikelen vaak afbeeldingen van de leden zelf. Door de vormentaal in het redesign bepalender te laten zijn, plus de helderheid van de teksten, kan de fotografie een bescheiden rol spelen en is de kwaliteit van het beeld minder bepalend in de uitstraling.
Helderheid slaat aan
Nadat de site was gebouwd en opgeleverd door Netrex bleek de nieuwe site precies de snaar te raken die we op het oog hadden. De woorden helder en overzichtelijk kwamen opvallend vaak terug in de reacties van de bezoekers. De vereniging had online weer een huis dat past bij de rol die ze voor patiënten, naasten en zorgverleners speelt. Als opdrachtgever hebben ze de durf gehad om te kiezen voor een duidelijk doel en daaraan vast te houden. Aan het einde betaalt ze dat terug in een website die ze niet alleen waardering oplevert, maar ook het in kunnen vullen van de rol die haar kenmerkt: de kalme gids in tijden van onzekerheid.