PODCAST

13 Design Trends voor 2021

We zitten duidelijk in een overgangsperiode

Het einde van het jaar nadert, tijd om vooruit te kijken naar 2021. We bekijken welke design trends er komend jaar aan zitten te komen. En we beoordelen of het een bubbel of een blijver is. Want meerdere trends in webdesign en grafisch design zijn er al langer en het is de vraag of ze gewoon hier zijn om te blijven. Andere ontwikkelingen in ontwerp zijn misschien niet zozeer een trend, maar eerder een gevolg van de technische mogelijkheden en beperkingen. We bespreken 13 design trends van 2021.

1.Muted colours en monochrome

Geen pure harde kleuren meer, maar kleuren die minder verzadigd zijn. Dat zijn muted colours. Het is volgens ons een beetje dubbel, want dat moet bij je merk passen of niet. Als jouw boodschap helderheid is en je merk straalt dat al qua kleurenpalet niet uit, dan klopt het niet. Minder verzadigde kleuren passen daar minder bij.
Daarnaast zie je dit al een tijdje in de mode dus om dit nu een nieuwe trend te noemen?

Voor monochrome geldt hetzelfde. Hierbij zet je beelden (foto’s) om in een kleurtoon. Een goede manier om eenduidigheid in je huisstijl te krijgen. Mits het ondersteunend is aan de boodschap, hartstikke fijn. Maar soms geeft het een rare goedkope vertekening waar we geen fan van zijn.
Het is een techniek die er al langer is, alleen steeds meegaat in de kleuren van de tijd. In de jaren tachtig werd het met neon gedaan, in de jaren zeventig zag je hetzelfde als wat nu opkomt in de design trends, namelijk meer aardetinten.

Monochrome kleuren

2. Gradients

Gradients, oftewel kleurverloop. Ze zijn al een paar jaar trend. Ze worden steeds ingenieuzer en, we zien dat het functioneler wordt ingezet. Met een kleurverloop kun je goed de aandacht vestigen op je Call To Action of op de tekst die je gelezen wilt hebben.

Het kleurverloop helpt de kijker met het onderwerp mee te kijken.

Volgens ons een blijver, omdat het meer een ontwerptechniek wordt.

3. Data in eenvoudige graphics

Wat je nu ziet is dat de data heel erg vereenvoudigd worden en de infographics allemaal diezelfde ronde vormen hebben. Ze zeggen dat dit in 2021 ook weer zo gaat worden. Een cijfer wordt er bijvoorbeeld uitgelicht om een verhaal te vertellen.

Data zijn een aloude methode om je verhaal kracht bij te zetten. Met de getallen lever je bewijslast aan voor het punt dat je wilt maken.
Een blijver. En met alle manieren die je hebt om je verhaal over te brengen, is dit er een die ook meer tot het instrumentarium van de designer gaat horen. Een trend die verder gaat dan 2021.

4. Geometrische vormen

Diepte met geometrische vormen.

Je ziet ze overal. Je ziet ze zweven van links naar rechts als een soort printje op je scherm. Waar we vorig jaar alle shapes lieten overlappen zweven ze nu vrolijk in de ruimte. Deze ontwerptrend kun goed gebruiken om je verhaal mee te versterken. Maar, leidt het af van de boodschap dan ben je verder van huis.
Ook moet je goed verstand hebben van kleurgebruik. Als het element er meer uitspringt dan de foto of tekst, dan doe je in onze ogen iets verkeerd. Gebruik je geometrische vormen als  verbinding en ondersteuning dan is de design trend ook tijdlozer.

5. Flat Icons

De platte iconen staan ook in de lijstjes maar dat is al jaren aan de gang. Het is makkelijk en simpel en door bijna iedereen te maken. Omdat ze ook vaak gratis of goedkoop verkrijgbaar zijn zie je ze veel, maar om dat nu een trend te noemen.

Flat icons (bron digitalsynopsis.com)


Ook hier geldt dat het moet passen bij je merk. Is het een vormentaal die hoort bij het product of de service die jij aanbiedt en bij het karakter dat je uit wilt stralen? Wanneer je complexe producten eenvoudig maakt, dan is dit een passende stijl. Heb je een merkidentiteit die meer diepgang heeft, dan is dit een design trend om twee keer over na te denken.

6. Lettertypes met schreef online

Heel veel UX-specialisten hebben in het verleden blogs geschreven waarin ze stelden dat serif fonts (lettertypes met schreef) niet kunnen op het web. Nu zie je het in grote kapitalen weer meer voorkomen. Dat komt mede door scherpere en betere beeldschermen, die meer details weergeven. De schreef van de letters werkt daardoor ook goed. Wel opletten dat je op mobiel goed meeschaalt en voor broodtekst zouden we nog even wachten met deze ontwerptrend.

Hé, een digital agency met een serif font. Maar hier duidelijk een voorbeeld. 🙂 (bron Artisan Themes)

7. Gekke typografieën

Dansende letters zijn typerend voor chaotische typography. (bron decolore.net)

Hier wordt elke vormgever blij van. Je ziet het vooral gebruikt worden voor culturele instellingen. Het moet, ook hier weer, wel bij je merk passen. Volgens ons een blijver, en dan vooral omdat de vrijheden groter worden.
Overigens een ontwerptrend die niet per se 2021 is, want dit kwam in de jaren zestig ook al veel voor. Alleen toen was het internet nog niet zo wijd verspreid…

8. Video’s met veel tekst

Een trend of een gevolg van de technische beperkingen? Wij hebben het idee dat dit vooral voortkomt uit de beperking die Facebook oplegt. Wanneer je daar een afbeelding plaatst met tekst, en de tekst beslaat meer dan 20% van het oppervlak, dan komt de afbeelding er niet altijd door. Met video omzeil je deze beperking.
Volgens ons een bubbel, want hier zullen algoritme en design nog niet hun laatste strijd gestreden hebben.

9. 3D Realisme

Nog zo’n design trend uit 2021 waar elke ontwerper blij van wordt. En, eentje die vraagt dat je als designer je verder ontwikkeld. Het gebruik van 3D-effecten. Alleen in illustraties, of in combinatie met foto’s. Het verrijkt het beeld dat je in kunt zetten. Nog niet altijd even makkelijk te maken, maar deze zien we wel wat langer aanwezig blijven.

bron Muzli/Mathieu L.B.

10. Shiny Metals

Let’s add some bling bling baby! Deze trend zien we vooral terug in grafisch design. De printtechnieken worden beter en dat biedt ontwerpers en merken meer mogelijkheden. Het kon al langer, maar was niet altijd even makkelijk te realiseren.
Met goud-, zilver- of bijvoorbeeld koper-effecten in je drukwerk geef je extra cachet aan je uiting. Luxe in een laagje. Zeker in combinatie met de muted colours (nummer 1 van onze trends) is dit er een die je goed kunt gebruiken om een marktsegmentje hoger in te stappen.

11. Masks, overlays en double exposures

Enkele jaren geleden zag je al veel double exposure. Een hoofd met een landschap erdoor bijvoorbeeld. Nu zie je meer texturen. Klanten zijn er gek op. Je brengt letterlijk gelaagdheid aan in je beeldmateriaal. Het past vooral bij de wat luxere uitstraling. De Action zien we het voorlopig niet doen… Een trend die we nog wel een enkele jaren in het design te zien. Want hier zijn nog niet alle mogelijkheden uitgeput.

12. Lijntjes

Lijntjes? Je bedoelt van die streepjes?
Ja, zoiets. Lijnen zijn altijd al een welkom element geweest in de gereedschapskist van een vormgever en we zien een uitbreiding hiervan online.

Lottie animations zijn hier een bron van. Deze eenvoudige animaties voor op je site of in je app geven snel wat extra levendigheid aan je digital design. Ze werken leuk online en het grappige is dat je het ook offline weer terug ziet komen. Heeft iets fris, maar we denken wel dat het in die grappige stijl maar een tijdelijk iets is. Omdat het echt voortkomt uit beperking van de techniek. Hoe meer je vanuit programma’s als After Effects kunt vertalen naar je site, hoe complexer de animaties online gaan worden.

Tekening of 3D?

Je ziet ook lijntje nog steeds in simpele tekeningen die op foto’s voorkomen. Maar dat zie je al 4 jaar. Dus we denk dat dit iets blijvends is.

13. Vintage (is here to stay)

Vintage blijft nog steeds, maar het begint wel meer mainstream te worden. Dus het is niet meer zo hip. We zijn benieuwd waar het naartoe gaat. Wat we denken te zien is dat het past bij maatschappelijke ontwikkelingen, waarin een grotere drang naar eigenheid, authenticiteit en nostalgie zichtbaar wordt. Vintage, met de rijkere vormen, past in dat beeld.

Onze conclusie

De conclusie die wij trekken is dat er meer diversiteit in de design trends voor 2021 is te verwachten. We denken dat mensen meer op zoek zijn naar originaliteit. Het is goed om op de hoogte te zijn en blijf kijken of het bij jouw merk past. De mogelijkheden worden eindelozer.

Afbeeldingen zijn afkomstig van Muzli, declore, dygitalsynopsis

Wij voeren je browser cookies. Dan kunnen wij zien wat het beste werkt en jou de beste ervaring bieden. Akkoord?