PODCAST

Nicky Stalknecht en Henk Dijkstra

Arbeidsmarkt voor creatieven

"Het speelveld is veranderd en we zijn op zoek naar nieuwe spelregels."

Het spel is veranderd en iedereen zoekt naar de nieuwe spelregels.
De arbeidsmarkt voor freelancers, interimmers en zelfstandigen in marketing, communicatie en design is door corona hard veranderd. Om te weten te komen hoe de vlag erbij hangt hebben wij twee specialisten uitgenodigd. Nicky Stalknecht is senior recruiter bij USG MarCom, een van de grootste intermediairs in marketing en communicatie. Henk Dijkstra is eigenaar van Henk Connecting Creatives, en bemiddelt al zo’n 10 jaar ontwerpers voor opdrachtgevers als het FD, ING en Microsoft.

Wisselende markten

Dat de markt minder is, dat merken Nicky en Henk beiden. Het aantal CV’s dat op hun bureau belandde sinds de coronapandemie uitbrak steeg aanzienlijk. Het geldt echter niet voor alle functies binnen marketing, communicatie en design. Voor communicatieprofessionals is er nog veel werk. De arbeidsmarkt voor marketeers en designers in de flexibele schil is wel wezenlijk afgenomen.

Durven opdrachtgevers te kiezen?

We stelden het al aan het begin, het speelveld is veranderd. Nicky en Henk vertellen in de podcast wat zij aan de zijde van de opdrachtgevers tegenkomen. Daarin zit een groot verschil tussen profit en non-profit. Binnen de Rijksoverheid en lagere overheden waarschuwen beide ervoor dat de opdrachtgevers de kans lopen niet de beste kandidaat binnen te halen. Zo dreigt er bloedarmoede op de arbeidsmarkt.

De boodschap die beide recruiters meegeven aan opdrachtgevers is dat het meer oplevert wanneer je durft te kiezen. Niet vragen om een schaap met zeven poten, wat tegenwoordig de standaard lijkt, maar kijk bijvoorbeeld eens naar twee schapen met beide vier poten.
Met een strikte opdrachtomschrijving en een waslijst aan eisen beperk je als opdrachtgever ook de interactie tussen je medewerkers en freelancers en interimmers.

Kansrijke kandidaten

Zelfstandigen in de marketing, communicatie en design kunnen hun eigen kansen ook zeker vergroten. Houd je wanhoop in en reageer niet op alles. Je loopt zelfs het risico dat recruiters een negatief beeld van je krijgen.
Wees ook zo concreet mogelijk waarom jij geschikt bent voor de opdracht. Het liefst moet je direct up and running zijn.

En heb je dan toch even meer tijd, besteed die tijd aan je eigen ontwikkeling. Henk en Nicky onderstrepen in onze uitzending beide hoeveel waarde zij hechten aan kandidaten die werken aan hun kennis en kunde.

Wil je nog meer lezen over communicatie en corona? Kijk dan ook eens in het dossier van USG MarCom.

Wij voeren je browser cookies. Dan kunnen wij zien wat het beste werkt en jou de beste ervaring bieden. Akkoord?